مدتی است که بیماری کرونا تمام جهان را درگیر خود ساخته است. ویروس‌های کرونا از خانواده ویروس‌های بزرگ‌تری هستند که بر انسان‌ها و حیوانات اثر بیماری‌زایی دارند. بیماران مبتلا به کرونا اختلالات متعددی را تجربه می‌کنند که شایع‌ترین آنها اختلالات تنفسی است و این اختلالات می‌توانند از علائمی مانند یک سرماخوردگی ساده تا علائم پیشرفته‌تری همچون مرس و سارس را شامل شوند.

علائم بیماران مبتلا به کرونا

اولین احساسات گزارش شده از بیماران مبتلا به کرونا بدن درد، لرز، سرفه خشک و درد گلو است که می‌تواند با تب نیز همراه باشد. برخی از بیماران مبتلا به کرونا علاوه بر علائم قبلی، علائمی مانند اسهال و استفراغ، سرگیجه، شکم درد و گرفتگی و آبریزش بینی را نیز تجربه کرده‌اند. تا کنون خستگی و ضعف عضلانی از جمله شایع‌ترین علائم بیماران مبتلا به کرونا بوده است. در این بیماری نوع خاصی از خستگی در بدن بیمار ایجاد می‌شود به گونه‌ای که او احساس می‌کند توانایی انجام هیچ کاری را ندارد. همچنین علائم بیماری کرونا معمولاً افت‌وخیز دارد، یعنی ممکن است فرد در ساعتی از روز احساس خستگی یا درد کند و بعد از چند ساعت این احساس او برطرف شود، اما این بدان معنی نیست که بیماری پایان یافته بلکه این افتان‌وخیزان نشانه‌ها نیز جزئی از علائم بیماری است. در صورتی که این بیماری در شخص شدت یابد، علائم تنفسی و تنگی نفس خود را نشان می‌دهند. برخی افراد نیز از کاهش حس بویایی و چشایی خود در اثر این بیماری سخن گفته‌اند. با توجه به اینکه حواس چشایی و بویایی به دستگاه تنفسی فرد مربوط می‌شود، از دست دادن یا ایجاد اختلال در این حواس در بیماران مبتلا به کرونا چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.

آزمایش PCR یکی از بهترین آزمایش‌ها برای تشخیص بیماران مبتلا به کرونا است

مواردی مانند خشکی بینی را نیز باید جدی گرفت. زیرا می‌تواند مقدمه‌ای بر بیماری کرونا باشد. با این وجود هنوز هم شایع‌ترین علائم این بیماری همان علائمی شبیه به بیماری آنفولانزا در نظر گرفته می‌شود. برخی بیماران نیز این علائم را بسیار شدید تجربه می‌کنند تا حدی که چاره‌ای به جز بستری شدن در بیمارستان نمی‌بینند. برخی بیماران در دوره‌ای از بیماری‌شان علائم عصبی از خود بروز داده‌اند که گاهی این علائم تا هفته‌ها بعد از خروج از بیمارستان نیز با آنها همراه است. برخی از این نشانه‌ها شامل عدم توان تمرکز بر یک کار به مدت طولانی، سرگیجه و از دست دادن حافظه بوده‌اند. همچنین در صورتی که ریه بیماران مبتلا به کرونا آسیب دیده باشد، تا ماه‌ها بعد نیز شخص به حالت عادی پیش از بیماری باز نخواهد گشت، گرچه ظاهراً ویروس از بدن او خارج شده است. حتی مشاهده شده است که برخی بیماران مبتلا به کرونا که در ظاهر هیچ علامتی ندارند، بعد از مدتی نشانه‌هایی از آسیب قلبی یا ریوی را در خود داشته‌اند. در موردی که بیمار هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهد، انجام تست کرونا تنها روشی است که می‌تواند وجود یا عدم وجود ویروس در بدن فرد را مشخص کند.

با وجودی که اختلالات بویایی و چشایی بسیاری از افراد بین یک هفته تا یک ماه به حالت عادی خود برمی‌گردد، شاهد نمونه‌هایی بوده‌ایم که با گذشت حتی شش ماه و بیشتر نیز بویایی خود را به طور کامل بازنیافته‌اند. در برخی افراد مشاهده شده که بعد از حدود یک ماه که کمی حس بویایی‌شان را بازیافته‌اند، بوهای ناخوشایندی استشمام می‌شود. این بوها بوی اصلی غذا یا مواد خوراکی و نوشیدنی نیستند، بلکه بیماران مبتلا به کرونا بعد از مدتی چنین بوهایی را احساس می‌کنند که یکی از عوارض بسیار ناخوشایند و آزاردهنده این بیماری است.

در برخی از بیماران مبتلا به کرونا علائم پوستی مشاهده شده است

علائم پوستی بیماران مبتلا به کرونا

برخی بیماران مبتلا به کرونا نشانه‌هایی روی پوست خود مشاهده کرده‌اند. در برخی موارد این علائم پوستی شبیه جوش‌های کوچک قرمز رنگ همراه با سوزش و خارش بوده است. برخی افراد نیز علائمی نزدیک به مورد قبلی و شبیه به آبله مرغان را تجربه کرده‌اند. اگر فردی به تازگی با علائم پوستی جدیدی مواجه شده حتی در صورتی که هیچ‌گونه علامت دیگری هم نداشته باشد، باید به وجود ویروس کرونا در بدن خود شک کند. این ضایعات معمولاً در ابتدای بیماری کرونا ظاهر می‌شوند و بعد از چند روز نیز از بین می‌روند.

استفاده صحیح از ماسک در بیماران مبتلا به کرونا

با توجه به اینکه حتی افرادی که هیچ علامتی در ظاهر ندارند نیز ممکن است از جمله بیماران مبتلا به کرونا باشند، استفاده از ماسک برای همه افراد الزامی به نظر می‌رسد. ماسک‌ها از دیرباز به عنوان وسیله‌ای برای پیشگیری از انتقال آلودگی‌ها استفاده می‌شدند، با این وجود اکثر افراد بعد از سال 2020 و با فراگیری ویروس کرونا از آن استفاده کردند.

بهترین ماسک برای بیماران مبتلا به کرونا ماسک سه‌لایه است

یکی از روش‌های اصلی انتقال بیماری کرونا از طریق ذرات تنفسی است که افراد به هنگام صحبت‌کردن، عطسه یا سرفه بیرون می‌دهند. اگرچه ماسک به عنوان یکی از اصلی‌ترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع این بیماری است، باید توجه داشت که زدن ماسک نباید باعث شود که افراد رعایت فاصله اجتماعی را نادیده بگیرند. بهترین نوع ماسک توصیه شده، ماسک‌های سه‌لایه هستند که به ترتیب از سه‌لایه تشکیل شده‌اند: لایه اول که داخلی‌ترین لایه است و از ماده‌ای جاذب مانند پنبه تشکیل شده است. دومین لایه که به لایه میانی غیر جاذب معروف است و ترکیبی از پلی‌استر آن را تشکیل داده است و سومین لایه که لایه خارجی غیر جاذب است که آن هم از ترکیبات پلی‌استر ایجاد شده است. ماسک‌ها باید در تمام مناطق سرپوشیده استفاده شوند؛ چرا که در این مناطق احتمال سرایت ویروس بیشتر است. حتی در محیط‌های بازی که افراد به فاصله نزدیک از یکدیگر قرار دارند نیز باید ماسک زده شود. ماسک باید جوری استفاده شود که کاملاً از بالای بینی تا زیر چانه پوشیده شود و نباید شل باشد و روی صورت لق بزند. اگر ماسک برایتان گشاد است می‌توانید با زدن گیره‌ای آن را تنگ‌تر کنید یا بخش بالایی آن را بدوزید.

در صورتی که به ماسک‌های استاندارد و آماده دسترسی ندارید، می‌توانید از نوع دست‌ساز آن که در خانه توسط خودتان تهیه شده است استفاده کنید. ماسک‌های دست‌سازتان را بعد از دو یا سه بار استفاده بشویید و با اتو یا زیر آفتاب خشک کنید و مجدداً استفاده کنید. البته ماسک بیشتر برای بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌شود که بیماری خود را به دیگران منتقل نکنند.

آزمایش‌های مربوط به کرونا

برای تشخیص بیماران مبتلا به کرونا از آزمایش‌های مربوط به این بیماری استفاده می‌شود. وقتی بیمار به مرکز درمانی مراجعه می‌کند بسته به علائمی که دارد برای او آزمایش خون و عکس‌برداری از ریه تجویز می‌شود. آزمایش کرونا به دو طریق آزمایش PCR و آزمایش آنتیبادی انجام می‌شود که شخص می‌تواند یکی از آنها یا هر دو را درخواست دهد. همچنین در آزمایش خون با شمردن گلبول‌های سفید، تعداد لنفوسیت و نوتروفیل در خون فرد بررسی می‌شود که در بیماران مبتلا به کرونا نسبت این دو در مقایسه با شخص سالم تغییر می‌کند.

مدتی است که بیماری کرونا تمام جهان را درگیر خود ساخته است. ویروس‌های کرونا از خانواده ویروس‌های بزرگ‌تری هستند که بر انسان‌ها و حیوانات اثر بیماری‌زایی دارند. بیماران مبتلا به کرونا اختلالات متعددی را تجربه می‌کنند که شایع‌ترین آنها اختلالات تنفسی است و این اختلالات می‌توانند از علائمی مانند یک سرماخوردگی ساده تا علائم پیشرفته‌تری همچون مرس و سارس را شامل شوند.
آزمایش آنتی‌بادی معمولاً بعد از بهبودی بیماران مبتلا به کرونا گرفته می‌شود

آزمایش PCR به عنوان یکی از معتبرترین تست‌هایی که برای تشخیص این بیماری به کار می‌رود، شناخته شده است. در این آزمایش با استفاده از سوآپ نمونه را از حلق یا بینی بیمار می‌گیرند که معمولاً ظرف یکی دو روز نتیجه تست مشخص می‌شود.

آزمایش آنتی‌بادی یا سرولوژی از طریق نمونه‌گیری از خون انجام می‌شود. این آزمایش معمولاً بعد از بهبودی بیماران مبتلا به کرونا یعنی حداقل 21 روز بعد از بیماری از آنها گرفته می‌شود. با این آزمایش مشخص می‌شود که آیا فرد قبلاً به بیماری کرونا مبتلا شده است یا خیر. همان‌طور که گفتیم بسیاری از افراد ممکن است مبتلا باشند اما هیچ‌گونه علائمی را نشان ندهند که از این طریق می‌توانند به این موضوع پی ببرند.

نمونه گیری در منزل

حضور بر بالین بیمار در خانه و انجام نمونه گیری در منزل از خدمات آزمایشگاه سروش واقع در پیروزی تهران در روزها ی شیوع کرونا است . مراقبت در منزل همراه با خدمات آزمایشگاه تشخیص طبی سروش در روزهای شیوع کرونا در کشور، در کنار شهروندان خواهد بود . در این روزها که رفت و آمد موجب شیوع ویروس کرونا خواهد شد، انجام خدمات نمونه گیری تست کرونا در پیروزی را در منزل و به صورت رایگان انجام خواهد داد .

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *