serology Testing

سرولوژی به معنای مطالعه علمی سرم و دیگر مایعات بدن است. آزمایش‌های سرولوژی که آزمایش‌های آنتی‌بادی نیز نامیده شده‌اند، معمولاً در مواردی استفاده می‌شوند که قصد تشخیص آنتی بادی در سرم وجود داشته باشد؛ آنتی‌بادی‌هایی که معمولاً در پاسخ به عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف یا حتی علیه پروتئین‌های خود بدن شخص به وجود می‌آیند. در آزمایش‌های سرولوژی این پیش فرض وجود دارد که بهتر است به جای جستجو برای پیدا کردن یک آنتی ژن که در بدن باعث ناهنجاری شده است، پاسخ بدن به آنتی ژن را بررسی کنیم.

نکاتی وجود دارند که در تعیین نتایج آزمایش‌های سرولوژی مؤثر هستند؛ به عنوان مثال در اکثر این آزمایش‌ها همولیز نمونه در نتیجه آزمایش خطا ایجاد می‌کند و نباید انجام شود. مورد دیگر این است که مانند بسیاری از آزمایش‌های دیگر بهتر است بیمار آزمایش‌های سرولوژی را در حالت ناشتا انجام دهد. همچنین به بیمار توصیه می‌شود که در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کند، قبل از انجام هر گونه آزمایش با پزشک خود در این مورد صحبت کند.

انواع مختلفی از آزمایش‌های سرولوژی وجود دارند؛ برای نمونه می‌توان آزمایشهای لخته سازی، خنثی سازی، مهار هماگلوتینین و سنجش‌های ایمنی مرتبط با آنزیم ELISA را نام برد. در این مطلب می‌خواهیم به اختصار به توضیح انواع آزمایش‌های سرولوژی بپردازیم.

آزمایش‌های سرولوژی برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شوند.

تفسیر آزمایش‌های سرولوژی

با وجودی که انجام آزمایش سرولوژی برای همه افراد به طور تقریبا یکسان صورت می‌گیرد، اما تفسیر نتایج آن برای افراد مختلف متفاوت است. عواملی مانند سن، جنس و ویژگی‌های فیزیولوژیکی بیمار، داشتن یا نداشتن بیماری‌های قبلی، آب و هوای محیط و … می‌توانند در تعیین نرمال بودن یا نبودن نتیجه آزمایش فرد مؤثر باشند.

انواع آزمایش‌های سرولوژی – آزمایش ELISA

الایزا (ELISA) یکی از آزمایش‌های سرولوژی است که برای تشخیص میزان ترشح آنتی‌بادی‌های خاصی در خون استفاده می‌شود و مخصوصا برای تشخیص بیماری ایدز یک تست استاندارد در نظر گرفته شده است. تست ELISA معمولا برای تشخیص بیماری‌های ایدز، لایم، کم‌خونی شدید، ویروس روتا، ویروس واریسلا زوستر که باعث ایجاد بیماری‌های زونا و آبله‌مرغان می‌شود و … توسط پزشک تجویز می‌گردد.

بعد از گرفتن نمونه خون از بیمار، آنتی‌ژن‌های مخصوص را به آن اضافه می‌کنند. در صورتی که خون فرد حاوی آنتی بادی برای آنتی ژن باشد، این دو به هم متصل می‌شوند و وجود بیماری مورد نظر در فرد تأیید می‌شود.

آزمایش‌های سرولوژی- آزمایش ELISA

انواع آزمایش‌های سرولوژی – آزمایش تثبیت مکمل

آزمایش تثبیت مکمل بیشتر برای تشخیص میکروب‌هایی به کار می‌رود که با روش کشت قابل شناسایی نیستند و در بیماری‌های روماتیسمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته آزمایش‌هایی مانند ELISA و روش‌های تشخیص پاتوژن مبتنی بر DNA می‌توانند جایگزین این آزمایش شوند. سیستم مکمل سیستمی از پروتئین‌های سرم است که با کمپلکس‌های آنتی ژن – آنتی بادی واکنش نشان می‌دهد. در صورتی که این واکنش در سطح سلول اتفاق بیفتد منجر به تشکیل منافذ غشایی از طریق غشاء و در نتیجه تخریب سلول می‌شود. مراحل این آزمون به شرح زیر است:

  1. سرم از بیمار جدا می‌شود.
  2. بیماران به طور طبیعی سطوح مختلفی از پروتئین‌های مکمل را در خون خود دارند. برای اینکه نتیجه آزمایش خطا نداشته باشد، پروتئین‌های مکمل در سرم بیمار باید از بین بروند و با پروتئین‌های مکمل استاندارد جایگزین شوند. این جایگزینی به صورت زیر انجام می‌شود:
  3. سرم به گونه‌ای حرارت داده می‌شود که تمام پروتئین‌های مکمل آن از بین بروند و در عین حال آنتی‌بادی‌ها باقی بمانند. با توجه به اینکه پروتئین‌های مکمل در مقایسه با آنتی‌بادی‌ها مقاومت کمتری در برابر حرارت دارند، این کار امکان پذیر است.
  4. –          مقدار مشخصی از پروتئین‌های مکمل استاندارد به سرم اضافه می‌شوند.
  5. آنتی ژن مورد نظر به سرم اضافه می‌شود
  6. گلبول‌های قرمز خون گوسفند (sRBC) که از قبل به آنتی‌بادی‌های ضد sRBC متصل شده‌اند، به سرم اضافه می‌شوند. اگر محلول در این مرحله به رنگ صورتی درآید، نتیجه آزمایش منفی و در غیر این صورت مثبت خواهد بود.

انواع آزمایش‌های سرولوژی – آزمایش VDRL

تست VDRL یک آزمایش غربالگری برای تشخیص بیماری سیفلیس است. این آزمایش آنتی‌بادی‌هایی که بدن در صورت وجود بیماری سیفلیس تولید می‌کند را شناسایی می‌کند.  در صورتی که بیمار علائم بیماری‌های مقاربتی را داشته باشد، پزشک ممکن است انجام این آزمایش را تجویز کند. آزمایش VDRL به عنوان یکی از آزمایش‌های غربالگری در دوران بارداری نیز شناخته شده است. این آزمایش مشابه آزمایش جدیدتری است که واکنش سریع پلاسما (RPR) نام دارد.

نتیجه منفی نرمال است. منفی بودن تست به این معنی است که هیچ آنتی بادی از سیفلیس در خون فرد وجود ندارد. به احتمال زیاد در مراحل نهفته و ثانویه بیماری سیفلیس، نتیجه تست مثبت می‌شود. ممکن است در مراحل اولیه بیماری یا در اواخر آن نتیجه تست به اشتباه منفی شود، در حالی که آثار بیماری در بدن وجود دارد. این آزمایش باید با آزمایش خون دیگری تأیید شود تا پزشک از وجود بیماری سیفلیس اطمینان یابد.

نتیجه مثبت این آزمایش به معنای ابتلای بیمار به سیفلیس است که در این صورت آزمایش‌های خاص‌تری مانند FTA-ABS برای او تجویز خواهد شد.

آزمایش‌های سرولوژی – آزمایش VDRL

انواع آزمایش‌های سرولوژی – آزمایش CRP

آزمایش پروتئین واکنشی C یا CRP یکی از آزمایش‌های انجام شده در بخش سرولوژی است که میزان پروتئین C را در خون اندازه‌گیری می‌کند. این پروتئین در صورتی که در بدن شما التهاب وجود داشته باشد، به جریان خون سرازیر می‌شود. التهاب روشی است که بدن برای محافظت از خودش در برابر آسیب یا عفونت به کار می‌برد. به صورت نرمال باید مقادیر پایینی از این پروتئین در خون وجود داشته باشد. سطح بالا معمولا نشان‌دهنده عفونت یا اختلالات جدی دیگر است.

در مواردی که پزشک به وجود عفونت باکتریایی، قارچی یا بیماری‌های التهابی روده در فرد شک کند، ممکن است این آزمایش را تجویز کند. بیماری‌هایی مانند اختلالات خود ایمنی یا عفونت استخوان نیز می‌توانند موجب افزایش مقدار این پروتئین در خون شوند. اگر شما احساس می‌کنید علائم عفونت‌های باکتریایی مانند تب، لرز، تنفس سریع و پی در پی یا تهوع و استفراغ را دارید، ممکن است به این آزمایش نیاز پیدا کنید.

تست CRP یکی از تست‌های پرکاربرد سرولوژی است

انواع آزمایش‌های سرولوژی – آزمایش WIDAL

آزمایش WIDAL یکی دیگر از تست‌های سرولوژی است که مخصوصا برای تشخیص بیماری حصبه مورد استفاده قرار می‌گیرد. عامل ایجاد این بیماری، باسیل‌های سالمونلا هستند. آنتی‌ژن‌های سالمونلا سه نوع هستند که با نام‌های K، H و O مورد بررسی قرار می‌گیرند. آنتی ژن O از جنس لیپوپلی ساکارید است و اغلب از روش‌های غیر متحرک ساخته می‌شود. آنتی‌بادی‌های مبارزه کننده با این آنتی ژن معمولا اواخر هفته اول در سرم ظاهر می‌شوند و میزان آنها به تدریج افزایش پیدا می‌کند و در اواخر هفته ششم بیماری به حداکثر میزان خود می‌رسد. بعد از آن به تدریج کاهش می‌یابند و ترشح آنها بعد از شش ماه یا یک سال تقریبا به صفر می‌رسد. آنتی ژن H  از پروتئین ساخته شده است. آنتی‌بادی‌های ضد H  غالبا چند روز بعد از آنتی‌بادی‌های ضد O در خون ظاهر می‌شوند اما سرعت افزایش آنها از آنتی‌بادی‌های ضد نوع O  بیشتر است. آنتی‌بادی‌های ضد K آخرین آنتی‌بادی‌هایی هستند که در اثر این بیماری در بدن ظاهر می‌شوند و به دلیل دیرتر ظاهر شدن، از نظر تشخیص بیماری چندان مورد توجه نیستند.

انواع آزمایش‌های سرولوژی – آزمایش رایت

این آزمایش یکی دیگر از آزمایش‌های سرولوژی است که به پزشک در تشخیص بیماری تب مالت کمک می‌کند. آنتی‌بادی‌های این بیماری معمولا در اواخر هفته دوم بیماری که بیمار در شرایط حاد است در خون آزاد می‌شوند و میزان آنها در هفته سوم تا ششم بیماری به اوج خود می‌رسد. با ابتلای شخص به بیماری تب مالت دو نوع آنتی بادی در خون ترشح می‌شوند: IgM و IgG که IgM زودتر از IgG آزاد می‌شود. در صورتی که بیمار نشانه‌های بهبودی را از خود نشان دهد، میزان این آنتی‌بادی‌ها در خون کاهش می‌یابند. در صورتی که این دو آنتی بادی بعد از چند روز افزایش یابند، ابتلا به بیماری حتمی است.

آزمایشگاه سروش منطقه پیروزی تهران

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. جهت انجام آزمایش حضوری و همچنین غیر حضوری (نمونه گیری در منزل) میتوانید از خدمات آزمایشگاه سروش استفاده نمایید.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی سروش دارای دستگاه های پیشرفته و مدرن می باشد و قادر به انجام تمام تست های روتین ، تخصصی و فوق تخصصی در زمینه ی کلینیکال و پاتولوژی در شرق تهران محله پیروزی می باشد .

منابع

  1. https://www.britannica.com/science/serological-test.
  2. https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/neutralization-tests
https://medlineplus.gov/lab-tests/c-reactive-protein-crp-test/#:~:text=A%20c%2Dreactive%20protein%20test,injured%20or%20have%20an%20infection
1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *