آزمایش های خون

اکثر آزمایش‌های پزشکی از طریق خون انجام می‌شوند. به دلیل عبور خون از تمام اندام‌های بدن، بیماری‌های بسیاری را می‌توان از طریق آزمایش خون تشخیص داد. انواع مختلفی از آزمایش خون وجود دارد که وضعیت خونی که از قلب به تمام بدن پمپاژ می‌شود را بررسی می‌کند. هر یک از آزمایش‌ها با هدف خاصی انجام می‌شود و ویژگی خاصی در بدن را اندازه می‌گیرد. بهتر است تمامی آزمایش‌های خون را در حالت ناشتا انجام دهید تا نتایج به دست آمده دقیق‌تر باشند. همچنین در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی این آزمایش‌ها بپردازیم و نتایج به دست آمده را نیز توضیح دهیم.

آزمایش خون – آزمایش تروپونین

آزمایش تروپونین یک نوع آزمایش خون است که میزان تروپونین خون را بررسی می‌کند. تروپونین پروتئینی است که هنگامی که عضله قلب آسیب ببیند، توسط قلب در جریان خون آزاد می‌شود. در صورتی که شما احساس درد در قفسه سینه خود دارید یا نفستان به سختی خارج می‌شود، ممکن است پزشک آزمایش تروپونین را تجویز کند. آزمایش این پروتئین می‌تواند به تشخیص آسیب دیدگی قلب کمک کند؛ با این وجود سطح پایین تروپونین لزوما به معنای بدون مشکل بودن قلب نیست. زنان معمولا تروپونین کمتری نسبت به مردان تولید می‌کنند. نتایج بالاتر از حد نرمال این آزمایش به معنای خطر بالای حمله قلبی است.

این آزمایش باید با سرعت بالایی انجام شود؛ چرا که آزمایش تروپونین برای بررسی در معرض خطر حمله قلبی بودن یا نبودن انجام می‌شود و حملات قلبی معمولا جزء موارد اورژانسی به حساب می‌آیند. 3 نوع تروپونین در خون یافت می‌شود: تروپونین I، T و C. معمولا برای اندازه‌گیری میزان تروپونین در جریان خون، میزان تروپونین I و T خون را اندازه می‌گیرند. در شرایط عادی میزان کمی از این تروپونین‌ها در جریان خون وجود دارند که قابل اندازه‌گیری نیست. در صورتی که آسیب قلبی وجود داشته باشد، میزان آن در خون حدود 3 یا 4 ساعت بعد از آسیب به شدت افزایش می‌یابد و این افزایش گاهی تا چند روز نیز ادامه پیدا می‌کند.

آزمایش های خون
آزمایش تروپونین یکی از انواع آزمایش خون است

آزمایش خون – آزمایش گلوکز

آزمایش گلوکز یکی از انواع آزمایش خون است که سطح گلوکز بدن شما را بررسی می‌کند. از طریق این تست می‌توانید متوجه شوید که دیابت دارید یا خیر. زیرا در بیماری دیابت میزان گلوکز خون از حد طبیعی آن فراتر می‌رود. کنترل میزان قند خون در بدن به وسیله هورمونی به نام انسولین انجام می‌شود. در صورتی که فرد مبتلا به دیابت باشد، بدن او نمی‌تواند به میزان کافی انسولین تولید کند. در این شرایط گلوکز خون بالا می‌رود. اگر میزان گلوکز شما کمی از سطح معمول بالاتر باشد اما در حدی نباشد که بتوان عنوان دیابت را به آن نسبت داد، پزشک به شما می‌گوید که وضعیت شما مرزی است و در معرض ابتلا به دیابت قرار دارید. این آزمایش معمولا در حالت ناشتا انجام می‌شود. معمولا در صورتی که شما مشکوک یا مبتلا به دیابت نوع 1، 2 یا دیابت بارداری باشید، پزشک این آزمایش را تجویز می‌کند. البته در برخی موارد نیز برای تشخیص وضعیت هیپوگلیسمی که در آن میزان قند خون بدن از حالت طبیعی پایین‌تر است نیز تجویز می‌شود.

میزان طبیعی گلوکز خون باید بین 60 تا 110میلی گرم در دسی لیتر باشد. در صورتی که میزان گلوکز در خون بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر باشد، نشان دهنده فردی است که در معرض ابتلا به دیابت قرار دارد و در صورتی که بیش از 125 میلی گرم در دسی لیتر باشد، نشان دهنده مبتلا بودن فرد به دیابت است. در وضعیتی که نتایج در محدوده نرمال نباشند، ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگری را نیز تجویز کند.

آزمایش خون – آزمایش کلسترول

آزمایش کلسترول یک نوع آزمایش خون است که در جراحی GP یا بعد از حمله قلبی گرفته می‌شود. این آزمایش سطوح کلسترول خوب، بد و تری گلیسیرید را اندازه‌گیری می‌کند. در صورت غیر طبیعی بودن نتایج پزشک ممکن است برای شما استاتین تجویز کند تا خطر حمله قلبی را در شما کاهش دهد. در صورتی که شما داروهای کاهنده کلسترول مصرف می‌کنید نیز می‌توانید از طریق این آزمایش خون ببینید که میزان تأثیرگذاری داروها تا چه حد بوده است و اینکه آیا نیاز به افزایش دوز داروی شما وجود دارد یا خیر.

میزان مطلوب نتیجه این تست کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است. بین 200 تا 239 در معرض خطر است و بالاتر از 240 خطرناک است. معمولا در مواردی که فرد شرایطی مانند مشکل در ذخیره گلیکوژن، تیروئید کم کار، رژیم غذایی پرچرب، فشار خون بالا، مشکلات سیروز و … داشته باشد سطح کلسترول از حد طبیعی آن بالاتر می‌رود.

آزمایش کلسترول یکی از انواع آزمایش خون

آزمایش عملکرد کبد

آزمایش عملکرد کبد (LFT) یک آزمایش خون است که برای اطمینان از عملکرد طبیعی کبد انجام می‌شود. این آزمایش چندین پروتئین و آنزیم مختلف را بررسی می‌کند که در صورتی که کبد آسیب دیده باشد مقدار اینها در خون از حد طبیعی بالاتر یا پایین‌تر است. البته نتیجه آزمایش غیر طبیعی لزوما به این معنا نیست که کبد شما خوب کار نمی‌کند.

آزمایش CBC (FBC)

یکی از انواع آزمایش خون است که تعداد گلبول‌های قرمز خون را شمارش می‌کند و شما را از کم خون بودن یا نبودنتان آگاه می‌کند. این آزمایش می‌تواند برخی عفونت‌ها را تشخیص دهد و در تشخیص بیماری‌های ویروسی مانند میوکاردیت نیز مؤثر است.

آزمایش خون CBC

آزمایش اوره و الکترولیت

این آزمایش یک آزمایش خون است که میزان الکترولیت‌های خون مانند سدیم، پتاسیم و منیزیوم را اندازه می‌گیرد. میزان نرمال پتاسیم در خون 3.6-5mEq/L،  میزان نرمال سدیم 135-145mEq/L و میزان نرمال منیزیوم بین 1.8mg/dL تا 2.6 است. در صورتی که هر یک از این موارد در محدوده نرمال خود نباشند، ریتم ضربان قلب به هم می‌خورد؛ بنابراین سطح طبیعی آنها در خون بسیار ضروری است.

یکی از پروتئین‌هایی که توسط بدن ساخته می‌شود، اوره است که تجزیه آن معمولا در کلیه‌ها صورت می‌گیرد. در صورتی که میزان این پروتئین در خون بیش از اندازه طبیعی آن باشد،  نشان دهنده این است که در عملکرد کلیه اختلال وجود دارد. مشکل در عملکرد کلیه می‌تواند روی قلب نیز تأثیر بگذارد.

برخی داروهای قلبی مانند مهارکننده‌های ACE می‌توانند بر عملکرد کلیه‌ها تأثیر بگذارند. پزشک با تجویز این آزمایش خون می‌تواند از بی خطر بودن دوز مصرفی شما اطمینان یابد.

آزمایش خون اوره

آزمایش BNP

این آزمایش خون شدت نارسایی قلبی را تشخیص می‌دهد. این کار را پزشک عمومی انجام می‌دهد یا در بیمارستان انجام می‌شود. اگر علائم نارسایی قلبی مانند ورم مچ پا یا تنگی نفس دارید، ممکن است پزشک آزمایش BNP را برای شما تجویز کند. در صورت مثبت بودن نتایج باید در اولین فرصت مصرف داروی خود را شروع کنید.

آزمایش گاز خون

گاهی اوقات برای بررسی تعادل شیمیایی بین دی اکسید کربن و اکسیژن خون، از شریان مچ خون گرفته می‌شود البته این کار در مکان‌هایی مانند A&E یا بخش مراقبت‌های ویژه انجام می‌شود. اگر در تنفس خود احساس مشکل می‌کنید یا از ناراحتی‌های ریوی رنج می‌برید، به احتمال زیاد این آزمایش برای شما تجویز خواهد شد.

آزمایش خون بارداری

نوعی از آزمایش خون بارداری به این منظور گرفته می‌شود که مشخص شود فرد باردار است یا خیر که به آن آزمایش خون کیفی نیز می‌گویند. نوع دیگر آن که به آزمایش کمی معروف است به این منظور گرفته می‌شود که مقدار hCG موجود در خون را مشخص کند. این هورمون در زمان بارداری در خون تولید می‌شود.

آزمایش تیروئید و آزمایش سرطان

آزمایش‌های مربوط به غده تیروئید و تشخیص انواع سرطان نیز با آزمایش خون انجام می‌شوند. در آزمایش تیروئید هورمون‌های T3، T4 و TSH اندازه‌گیری می‌شوند. برای تشخیص سرطان نیز با توجه به نوع سرطان، آزمایش خون مورد نظر تجویز می‌شود.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. جهت انجام آزمایش حضوری و همچنین غیر حضوری (نمونه گیری در منزل) میتوانید از خدمات آزمایشگاه سروش استفاده نمایید.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی سروش دارای دستگاه های پیشرفته و مدرن می باشد و قادر به انجام تمام تست های روتین ، تخصصی و فوق تخصصی در زمینه ی کلینیکال و پاتولوژی در شرق تهران منطقه پیروزی می باشد .

منابعhttps://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/medical/tests/blood-tests/different-types-of-blood-tests

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *