علائم پنهان قند خون

علائم پنهان قند خون و نحوه تشخیص آن

دیابت با سطوح بالای (گلوکز) در خون مشخص می شود و زمانی رخ می دهد که پانکراس انسولین کافی تولید نمی کند یا سلول ها قادر به پاسخ مناسب به انسولین تولید نشده نیستند. برخی از علائم پنهان قند خون وجود دارد که بسیاری از مردم متوجه آن نمی شوند. در این مقاله شایع ترین علائم اولیه دیابت مرتبط با دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 و آزمایش های تشخیص آن آورده شده است:

علائم پنهان قند خون
علامت پنهان قند خون

علائم پنهان قند خون چیست؟

علائم اولیه دیابت اغلب پنهان و نامحسوس هستند؛ بنابراین افراد مبتلا به دیابت به ندرت متوجه آن می شوند و این امر به ویژه در مورد دیابت نوع 2 صادق است.

علائم پنهان قند خون معمولا به سرعت و در عرض چند روز ظاهر و ایجاد می شود؛ بنابراین چگونه می توان متوجه شد که به دیابت مبتلا هستید؟ در اینجا 3 نوع اصلی علائم پنهان قند خون آورده شده است:

شایع ترین علائم اولیه دیابت

برخی از علائم رایج همراه با این بیماری شامل موارد زیر است:

گرسنگی بیش از حد

یکی از علائم پنهان قند خون گرسنگی بیش از حد است. از آنجا که مقدار گلوکز مورد استفاده سلول های بدن برای انرژی تنظیم نمی شود، بدن شما به طور خودکار شروع به جستجوی منابع سوخت اضافی می کند و باعث گرسنگی مداوم می شود.

افزایش ادرار

دانشمندان توضیح دادند که افزایش قند خون کلیه ها را فعال می کند که به دنبال دفع اضافی از طریق ادرار هستند و این امر منجر به تکرر ادرار می شود.

دهان خشک

از آنجا که بدن شما مقدار زیادی مایعات را از طریق ادرار از دست می دهد، این امر منجر به کم آبی بدن و تشنگی شدید می شود که باعث خشکی دهان و خارش شدید پوست در قسمت های مختلف بدن می شود.

تاری دید

تاری دید و مشکل در تمرکز ممکن است نشانه سطح بالای قند خون باشد.

خستگی

در صورت بالا بودن سطح قند خون، سلول ها نمی توانند گلوکز را به خون جذب کنند. این امر با وجود تغذیه مناسب و خواب کافی منجر به خستگی و ضعف می شود.

علائم اولیه دیابت نوع 2

احساس بی حسی و سایر علائم مرتبط به قند خون نوع 2 را بشناسید:

عفونت

مردان و زنان مبتلا به دیابت مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند  که از گلوکز تغذیه می کنند. این باعث گسترش سریع عفونت بین انگشتان دست و پا، زیر سینه ها یا اطراف دستگاه تناسلی می شود.

التیام زخم های بیشتر طول می کشد

یکی از علائم پنهان قند خون نوع 2 این است که بریدگی ها و خراش ها به سرعت بهبود نمی یابند. زیرا قند خون بالا بر جریان اکسیژن به سلول ها تأثیر می گذارد، باعث آسیب عصبی می شود و بهبود زخم ها را دشوار می کند.

احساس سوزن سوزن شدن در اندام ها

افزایش سطح قند خون منجر به آتروفی اعصاب اعضا اعم از پا یا دست می شود که گاهی منجر به درد، سوزن سوزن شدن می شود.

علائم اولیه دیابت نوع 1

علائم دیابت نوع 1 به شرح زیر است:

کاهش وزن بدون دلیل

اگر بدن شما به دلیل ناکافی بودن انسولین نتواند از غذای شما انرژی بگیرد، پروتئین عضلات شما به عنوان منبع سوخت جایگزین تجزیه می شود و باعث کاهش وزن می شود.

اختلالات روده ای

هنگامی که سلول های لوزالمعده تولید کننده انسولین را از بین می رود، بدن شما به سوزاندن چربی روی می آورد که منجر به افزایش کتون در خون و تهوع و استفراغ می شود، وضعیتی که از نظر پزشکی کتواسیدوز نامیده می شود .

مهم ترین آزمایش های تشخیص قند خون

آزمایش قند ناشتا

پزشک معمولا بیشتر این آزمایش را به بیمار توصیه می کند. تجزیه و تحلیل با جمع آوری نمونه خون ناشتا به مدت حداقل 8 ساعت یا طبق توصیه پزشک انجام می شود. در صورتی که قند خون از میزان نرمال آن بیشتر باشد، پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را تجویز کند؛ به ویژه آزمایش هموگلوبین گلیکوزی شده که میزان متوسط ​​گلوکز را در سه ماه قبل از آزمایش نشان می دهد. به این ترتیب، پزشک می تواند ارزیابی کند که آیا فرد در معرض خطر است یا به این بیماری مبتلا است.

در صورتي كه نتيجه آزمايش قند خون ناشتا نشان دهنده پيش ديابت باشد، لازم است تغييراتي در شيوه زندگي مانند تغيير رژيم غذايي و فعاليت بدني براي جلوگيري از بروز بيماري انجام شود. با این حال، هنگام تأیید تشخیص بیماری، علاوه بر تغییر شیوه زندگی، مصرف داروها و در برخی موارد انسولین نیز ضروری است.

آزمایش قند ناشتا

.تست تحمل گلوکز (TOTG)

آزمایش تحمل گلوکز که به عنوان بررسی منحنی قند خون نیز شناخته می شود، با هدف ارزیابی عملکرد یک ارگانیسم با توجه به غلظت گلوکز مختلف انجام می شود. برای این منظور، سه اندازه گیری قند خون انجام می شود: اولین اندازه گیری با معده خالی، دومی پس از مصرف نوشیدنی شیرین، دکستروسول یا گرابا و سوم دو ساعت پس از اندازه گیری اول انجام می شود.

در برخی موارد، ممکن است 4 نمونه خون گرفته شود تا 2 ساعت نوشیدن کامل شود، نمونه خون 30، 60، 90 و 120 دقیقه پس از مصرف نوشیدنی شیرین گرفته می شود.

این آزمایش برای کمک به تشخیص قند خون، پیش دیابت، مقاومت به انسولین و تغییرات پانکراس مهم است، به علاوه در بررسی دیابت بارداری بسیار مورد نیاز است.

آزمایش قند خون مویرگی

آزمایش قند خون مویرگی یک آزمایش انگشت سوزن است که از طریق یک دستگاه اندازه گیری سریع گلوکز انجام می شود. این دستگاه در داروخانه ها یافت می شود و بلافاصله نتیجه را می دهد. برای این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست و می توان آن را در هر زمان از روز انجام داد. این آزمایش بیشتر برای افرادی که قبلا در آن ها قند خون یا پیش دیابت تشخیص داده شده است، به منظور کنترل سطح گلوکز در طول روز استفاده می شود.

آزمایش هموگلوبین گلیکوزی شده

آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله یا هموگلوبین گلیکوزیله با جمع آوری نمونه خون ناشتا انجام می شود و اطلاعاتی در مورد میزان گلوکز در گردش خون در سه ماه گذشته قبل از آزمایش ارائه می دهد. این به این دلیل است که گلوکز در گردش خون به هموگلوبین متصل می شود و تا پایان عمر گلبول های قرمز، یعنی 120 روز محدود باقی می ماند.

از هموگلوبین گلیکوزیله نیز می توان برای ارزیابی بهبود یا تشدید بیماری استفاده کرد، هر چه ارزش آن بیشتر باشد، شدت آن و خطر عوارض بیشتر است.

چه کسی باید این آزمایش های تشخیص قند خون را انجام دهد

به همه افرادی که علائم پنهان قند خون را نشان می دهند توصیه می شود آزمایش هایی را برای تایید بیماری انجام دهند. همچنین زنان باردار برای جلوگیری از عوارض مربوط به افزایش قند خون در دوران بارداری برای این آزمایش ها مراجعه می کنند. علاوه بر این، افرادی که بدون دلیل مشخص وزن زیادی از دست می دهند، به ویژه کودکان و نوجوانان، برای تشخیص احتمال دیابت نوع 1 به آزمایش قند خون نیاز دارند. در نهایت، مهم است که به یاد داشته باشید که همه بیماران دیابتی باید به طور منظم برای کنترل بهتر بیماری آزمایش شوند.

نمونه گیری خون در منزل یا محل کار شما توسط آزمایشگاه سروش

برای هماهنگی جهت آزمایش و خونگیری در منزل میتوانید با شماره 09122063934 تماس گرفته تا همکاران ما جهت انجام خدمات در محل حاضر شوند. یا میتوانید با شماره های آزمایشگاه سروش تماس حاصل نمایید.

2 پاسخ
  1. منیژه حدیدی فرد
    منیژه حدیدی فرد می گوید:

    ممنون و متشکرم از این اطلاعات عالی که در باره قند پنهان دادید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *